Koninklijk & Rotterdams Conservatorium

peter aan de piano

Eerste jaar Koninklijk Conservatorium

Na een jaar deed ik weer, dit maal beter voorbereid, toelatingsexamen en werd aangenomen tot de vooropleiding van het Koninklijk Conservatorium. Ook had ik toelatingsexamen gedaan op het Rotterdams Conservatorium; daar werd ik aangenomen in het 1e jaar. Om praktische redenen koos ik toch voor Den Haag, hoewel mijn toelatingsexamen in
Rotterdam een heel positieve indruk op mij achterliet. Vooral de docent Ton Hartsuiker was mij erg opgevallen. In Den Haag kreeg ik les van Jolie Buriks een heel leuke en goede vakvrouw die mij niet echt een pianist vond maar meer iemand voor het totaaltheater. Misschien had ze dat eigenlijk wel heel goed gezien…

buiten aand e piano, emt 2 zangeressen

Rotterdams Conservatorium, eigentijdse en klassieke muziek

Na een wat frustrerend jaar met een dito toelatingsexamen besloot ik toch naar Rotterdam te gaan en belde Ton Hartsuiker om hem dit voor te leggen. Hij zei: ‘ik ga morgen om 08.00 op vakantie dus kom maar om 7.00 voorspelen dan zal ik het in orde maken’. Zo gezegd zo gedaan.. na de zomervakantie kon ik bij hem beginnen. Na 3 jaar werd hij directeur van het Utrechts Conservatorium en verliet hij op wat onhandige manier het Rotterdams Conservatorium en kreeg ik les van Michael Davidson een op en top klassiek pianist. Ton Hartsuiker was immers gespecialiseerd in eigentijdse muziek (had ook een wekelijks radio programma Musica Nova en zijn Ensemble M), Michael’s specialisme was muziek uit de Klassieke periode. Door deze beide docenten met hun uiteenliggende specialismen werd ik wel breed geschoold.
In de periode tussen 22 en 30 heb ik hard gestudeerd en ook aan een tweede studie begonnen namelijk de Hobo. Voor de piano betekende dit een periode van hard werken en een examen voorbereiden. Daarnaast bleef de lichtere muziek en vooral ook de kleinkunst lokken. Nog steeds met de groep van de middelbare school speelden we regelmatig maar schreven vooral heel veel materiaal (rond de 100 liedjes) en deden zelfs aan het beroemde Camarettenfestival mee, zonder enig succes overigens.

Als pianist ontwikkelde ik me in deze periode vooral als begeleider van instrumentalisten en vocalisten en had ik gedurende vele jaren een Quattre-mains duo met collega Alice Rietman, waarmee ik veel diverse optredens deed.


Lees verder…

Het Haegsch Salon Quartet
Willy Caron, Gregor Serban en Nicolai Pirvu